Иновативна технология за изкърпване на дупки демонстрираха в Перник
Нова иновативна технология за запълване на дупки по улиците демонстрира вчера фирма „Б и Б Братя България”, чиято основна дейност е ремонт и поддръжка на пътища. На паркинга пред МБАЛ”Рахила
Ангелова”, пред погледите на зам.-кмета по строителството в община Перник -инж. Росен Йорданов и представители на медиите беше направено показно как може да бъде запълнена дупка на асфалтирана улица за около десетина минути.
Според управителя на фирмата- Баки Бедел, предимствата на този вид технология са много, защото става много бърдо, качествено и най-важното е по-евтино от традиционния начин за запълване на дупките с асфалтова смес. „За целта дупката първо се изчиства с много силен въздух. След това се полага така наречената катионна бързоразпадаща се емулсия, с която се залива основата на дупката. Съставките на емулсията имат дълбокопроникващи свойства, които заздравяват основата, след което започва да се изтрелва самата фракцията със 120 км в час. Тази фракция се състои от камъчета, които минавайки през инжекторите се обливат с отрицателно заредената емулсия, която гарантира много доброто уплътняване на фракцията, така че не е необходимо след това да се уплътнява мястото с валяк. Тази емулсия е бързо разпадаща се, буквално след 5 минути върху вече запълнената дупка могат да се движат автомобили. След известно време запълненото място се доизравнява от преминаващите автомобили и след 2 месеца въобще не личи къде е било запълнено мястото”, поясни Баки Бедел. На въпроса – каква гаранция дава фирмата за запълнените дупки по пътищата, той отговори, че преди повече от 2 години фирмата направила демонстрация на запълване на дупки на улица в град Дупница. „Когато отидохме наскоро да погледнем каква е ситуацията, се оказа, че положената фракция не е мръднала, за разлика от асфалта. Това се дължи на факта, че при тази технология уплътняването е 1.4, докато при горещия асфалт е единица. Без да се уплътнява с валяк, постигнатата плътност е изключително голяма и не позволява да проникне вода, затова здравината е много добра. Тази технология се използва в цяла Европа, машините са новозеландски, немски и американски. Предимствата тук са много. Ще изброя няколко от тях: не се налага изрязването на стария асфалт, в което се влага много ръчен труд. След това се налива асфалтовата смес, която да се валира, което отнема доста време, по-скъпо е като технология и не е толкова трайно”, заяви Баки Бедел. На въпроса- при какви условия може да работи полагащата машина, той отговори: „При всякакви. Не може да работи само преди дъжд и по време на дъжд. Необходимо е 2 часа след като сме запълвали определен участък да не вали дъжд. Ако завали по-рано ще се наложи да минем отново, защото емулсията съдържа и вода. Ние работим и през зимата стига да няма лед и да не вали сняг непрекъснато, за да може да се издуха много добре дупката преди да се налее сместта. Хубавото е че това не е гореща смес, температурата е около 40-50 градуса и е екологично. Не използваме асфалт, а на практика произвеждаме на момента, защото ползваме фракция и емулсия, което е много добре, тъй като през зимата асфалтовите бази не работят. Затова тази технология е много ценна”. На въпроса- на какво се дължи по-ниската цена при изкърпването на дупки с тази технология, Баки Бедел заяви: ”Представете си една дупка. При досегашната технология тя първо трябва да се изреже. В повечето случаи машината изразва доста повече като площ, за да запълни дупката. Там където е отрязано обикновено влиза вода и бързо изравя асфалта. При нас няма такова нещо, защото се запълва единствено и само дупката. Малък участък, т.е използва се малко материал, не се налага да се спира движението за дълго време и е много по-качествено. Затова изкърпването по този метод е 2, а понякога и до 3-4 пъти по-евтино от традиционната технология, в зависимост от това дали е нов или стар асфалт, колко големи са дупките и т.н. Предвидената гаранция по БДС е 1 година, а ние даваме 2 години, но от опита, който имаме вече, може да даем и по-голяма гаранция”. На въпроса- община Перник ще възложи ли на фирмата да изкърпва улици в града, инж. Росен Йорданов заяви: „Аз съм запознат добре с ефекта от прилагането на тази технология, но исках и вие-медиите да видите с очите си, защото стана практика в Перник всичко да се подлага на критика преди да сме видели ефекта. Искам да споделя още, че когато направих статистика, за да изчисля каква себестойност ще има тази услуга стана ясно, че ако, например, сме възлагали да се изкърпят 100 кв. м площ по традиционния метод, при актуването на свършената работа се оказва, че става въпрос за 160-200 или дори 300 кв.м. Това се дължи на факта, че когато първоначално се изчислява квадратурата се вижда едно, но когато започне да се изкърпва става повече. Предимствата на тази технология са много, ако наистина се окаже, че това изкърпване е и по-трайно, в което аз самият съм убеден от това, което съм видял, то при следващите процедури ще бъде заложено изискването фирмите-изпълнители да разполагат с такава технология. Това, към което се сдтреми общината е ефективност и намаляване на себестойността, защото едно нещо дори да е малко по-скъпо, ако е по-трайно, то себестойността му пада значително. В момента с тази фирма сме сключили договор до 5 000 лева. Ще видим с тази сума колко дупки ще бъдат изкърпени. В договора е включено изкърпването на улиците: „От. Паисий”, „Миньор”, „Кракра”, „Граово”, „Струма”, улицата между гимназията и река Струма, ул.„Бл. Гебрев”, „Бучински път”.




