ПУБЛИЧНО-ЧАСТНИТЕ ПАРТНЬОРСТВА – В УСЛУГА НА ОБЩИНАТА И ГРАЖДАНИТЕ
Днес, 4 септември, в сградата на общината се проведе обучение на служители от общинската администация по проект „В търсене на устойчиви модели – община Перник: възможности за партньорства с бизнеса” по ОП „Административен капацитет”.
За същността на обучението и целите, които то си поставя, Агенция „За Перник” разговаря със Станка Делчева ръководител на екипа, който изпълнява част от договорите по проекта.
Г-жо Делчева, разкажете ни в общи линии за това, обучение, което се осъществява.
Това, което нашия екип прави е свързано с изпълнението на първите няколко дейности от целия проект, който община Перник изпълнява с финансиране по ОП „Административен капацитет”. Дейностите са свързани със събиране на информация и анализ на социално-икономическата среда в Община Перник и общините партньори – Община Кюстендил и община Радомир, както и с анализ на възможностите за осъществяване на публично- частни партньорства. Тоест предоставянето на публични услуги от частни организации, както фирми и търговски дружества, така и неправителствени организации.
Какви по-конкретно са тези услуги?
Публичните услуги се оказаха доста трудни за дефиниране, защото са с доста широк обхват. Публична услуга може да бъде например предоставянето на социални услуги, като разкриването на домове или дневни центрове за възрастни хора или за деца със специални нужди; може да бъде сметосъбирането, уличното осветление; осигуряването на възможности или кътове за развлечение и игра на децата – в парка или в градските градини; публична услуга е и водоснабдяване и канализация; поддържането на пътната мрежа, тоест на практика всичко….
Колко души от общинска администрация се обучават по този проект?
В момента са около 15, като присъстват и експерти от различните сектори, защото на практика обхвата включва всички сфери, с които се занимава Общината.
Какво се прави днес?
В момента днес представяме възможностите за прилагане на една методология, която ние в рамките на проекта разработихме за оценка и анализ на средата, тоест дали са настъпили значителни промени в рамките на две или три години в социално-икономическото развитие, има ли нужда от промяна на мерки, приоритети за постигане на целите за развитие на общинските планове за развитие. Надявам се методиката и знанията да послужат още до края на тази година, защото предстои актуализация на общинските планове за развитие.
Колко време продължава обучението?
Обученията са еднодневни, така е заложено по проект.
А смятате ли, че един ден ще е достатъчен за усвояването на знанията?
Мисля, че да, защото в голямата си част общинските експерти имат натрупан значителен опит в областта, особено в периода 2005-2006 при разработката на предходните общински планове за развитие. Те вече работят с тях, ежедневно се сблъскват с нуждата за събиране и анализ на подобна информация.
Новото на практика са стъпките за индентифициране на публични услуги, които са подходящи за осъществяване чрез публично-частни партньорства.
Раждат ли се идеи в процеса на работа?
Да, мога да кажа, че се раждат. Обсъждаме и конкретни предварителни предложения за такива услуги, част от тях са направени въз основа на разговорите с експерти от общинските администрации.
Това бе в рамките на голямо проучване, което направихме в началото на изпълнение на договора, както сред гражданите и бизнеса, така и сред администрацията. Така че събрахме доста идеи.
ЗА ПЕРНИК
ПРОЕКТ: “В търсене на устойчиви модели: “Община Перник – възможности за партньорства с бизнеса”, договор № А08-14-22-С/09.02.2009 – за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПАК, съфинансирана от ЕС чрез Европейски социален фонд.